Octeans produkter godkända

Octeans produkter Original Silicea och Aktiv Djurvård serien är nu också godkända enligt Apoteket AB kvalitetskontroll. Kvalitetskontrollen har de försökt beskriva i 6 steg:

kvalite-top-banner3

Sex skäl att alltid lita på Apotekets produkter

1. Behovskontroll

Det första steget handlar om att ta reda på att produkten verkligen behövs och gör nytta. Alla produkter som säljs hos oss ska på ett eller annat sätt bidra till bättre hälsa och göra det enklare att må bra. Vi bevakar aktivt produkter som finns på marknaden och nyheter som dyker upp. Här får vi bra tips från både personal och kunder.

2. Leverantörskontroll

I steg två kollar vi så att leverantören lever upp till våra högt uppsatta krav. Granskningen är uppdelad i tre block: kvalitet, miljö och sociala och etiska krav. Vi har en egen uppförandekod (Code of Conduct) som vi jämför alla leverantörer mot. Först får leverantören svara på våra frågor, och om det behövs åker vi ut till fabriken och gör en egen granskning. Om det t ex är för dåliga arbetsförhållanden på en fabrik vill vi inte sälja produkter därifrån. Ibland leder det till att leverantören förbättrar sina arbetsvillkor för att kunna få sälja produkten hos oss.

3. Funktionskontroll

I steg tre tar vi hjälp av experter och konsumentpaneler för att se till att produkten fungerar som den ska. Varje produkt som vi säljer måste hålla vad den lovar och vara märkt på rätt sätt för att inte vilseleda någon. Leverantören får skicka in studier som bevisar effekten och dessa studier granskar vi innan vi tar in produkten i sortimentet. Om studierna inte är tillräckliga begär vi ytterligare information eller tackar nej till produkten. Det är inte ovanligt att leverantören får ändra på märkningen efter vår granskning.

4. Skonsamhetskontroll

I steg fyra granskar vi innehållet, så att produkten är så skonsam som möjligt med bibehållen funktion. Vi synar alla ingredienser för att minimera risken att produkten orsakar exempelvis allergi, irritation eller hormonstörning. Totalt sett har vi en ovanligt tuff hållning till ingredienser, och det leder till att vi tackar nej till att sälja en hel del produkter som finns i annan handel.

5. Miljökontroll

I steg fem tittar vi på miljöeffekterna. Både våra egna och oberoende experter granskar produkten så att den belastar miljön i minsta möjliga omfattning. Ämnena ska vara lätt nedbrytbara och inte ansamlas i naturen. De ska inte heller vara giftiga för vattenlevande organismer. Dessutom ska produkten ha en bra förpackning som kan återvinnas.

6. Kompetenskontroll

I det sista steget kollar vi så att all personal som jobbar på våra apotek har rätt kompetens för att ge råd om våra produkter. Det är viktigt att våra kunder känner sig trygga med de rekommendationer vi ger och därför utbildar vi personalen löpande och ser till att de har kunskap om sortimentet. Vi testar också personalens kunskap regelbundet.

5. Miljökontroll

Vi gör alltså vårt allra bästa för att du ska känna dig trygg med vårt sortiment och kunna handla våra produkter med gott samvete. Eftersom kvalitet är så viktigt för oss har vi en kvalitetsgaranti på alla egenvårdsprodukter* vi säljer. Om du mot förmodan inte skulle vara nöjd, får du pengarna tillbaka!

Läs mer här

Fler äter tillskott av mineraler och vitaminer

2010 var det 34% av svenskarna som använde kosttillskott idag är det 58% vilket är en rejäl ökning.
Främst är det de kvinnor och män som äter kosttillskott dagligen men i perioder eller några gånger i veckan som har ökat.
De som använder kostillskott regelbundet som vare dag och som ett komplement till den dagliga kosten har inte ökat lika markant.

 

Var fjärde svensk ätter kostillskott utöver mineraler och vitaminer

Andelen svenskar som äter andra tillskott, utöver vitaminer och mineraler är större idag än för fem år sedan. 2010 var siffran 13% och idag är det
25% av svenskarna som uppger att hen äter andra tillskott än vitaminer och mineraler dagligen, några gånger i veckan eller när det behövs.
70 % svarar idag att de aldrig äter andra kosttillskott men för 5 år sedan var den på  87 procent att de aldrig äter andra tillskott.

Exempel på kostillskott som har ökat så är det för ömmande och stela leder tex GLYC och för att få energi och bli mer positiv tex Saframyl POSITIVE MOOD.

Läs mer om rapporten här och nedan finns Konsumentföreningen i Stockholms sammanfattning av undersökning Mat, piller och pulver på menyn!

Hälsa för alla skärholmen

 

SAMMANFATTNING

Mot bakgrund av det stora fokus som idag är på hälsosam mat och träning har vi granskat de

förändringar i svenskarnas inköp av matvaror och kosttillskott som skett under de senaste

åren, 2008–2014. Vi har även genomfört en attitydundersökning på området mat, träning och

kosttillskott och jämfört resultatet med en undersökning som Svensk Egenvård

gjorde 2010.

Har svenskarnas intresse för hälsa och välbefinnande bidragit till ändrade konsumtionsvanor

och följer de i så fall de nya Nordiska näringsrekommendationerna (NNR 2012)?

Vi har fått tillgång till data från Nielsen ScanTrack för perioden 2010–2014 och kan se rejäla

försäljningsökningar i kronor i dagligvaruhandeln för flera livsmedel som lyfts fram i NNR

2012, som nötter, bär, fisk, frysta och färska vegetariska produkter och granola/fullkornsflingor.

Hälso- och träningstrenden gör också avtryck i en markant ökad försäljning av sport- och energidrycker och hälso- och sport bars

och andra proteinrika produkter som baljväxter, kvarg och keso som ofta används i samband

med träning eller för att öka mättnaden vid önskan om viktminskning. Vi ser också genom

Jordbruksverkets statistik att konsumtionen av rött kött har minskat

något under 2014, vilket är ett trendbrott. Svensk Egenvårds statistik för 2008–2013 visar stora försäljningsökningar

för kosttillskott, bland annat inom segmentet sport-och nutrition. Vår attitydundersökning visar att det är

betydligt fler i dag som äter extra vitaminer och mineraler än tidigare. De som äter dagligen

har inte förändrats så mycket i antal det är snarare de som äter tillskott då och då som har

ökat. Samtidigt sker lite av en mottrend i och med att mindre nyttiga produkter som glass, snacks

och chips också ökar i försäljningsvärde. Del av ökningen där kan bestå av att fler människor

i dag tenderar att välja lite dyrare produkter ur det så kallade premiumsortimentet

 

 

Hundsporter för aktiva hunder

Tänker vi oss tillbaka så hade man hund för att vakta, valla, mysigt sällskap eller för att jaga så man fick mat på bordet.

Men idag kan det vara så mycket mer, det är en sport och det kan vara/är svårt att veta vilken fritidaktivitet som passar dig och din hund. Så att ha hund är “bara” mys i soffan och långa promenader om man inte vill så klart. Vilken sport tycker du är rolig och varför – maila oss ( info@octean.se  och berätta och var med i utlottning (varje kvartal) av en burk Aktiv hund så att din hund orkar hänga med länge. Nedan har du några hundsporter som vi har hittat.

 

Agility Stina_ hund

 

 

 

 

 

 

  • Agility - vanligast
  • Bruksprov (grenarna rapportspårskyddoch sök)
  • Draghund – en av världens snabbast växande idrotter och delas upp på tre olika stilar
  • Hundhetsning
  • Hundkapplöpning
  • Hundfrisbee
  • Jakt – Det finns viktiga regler att beakta när man jagar med hund
  • Rallylydnad
  • Lydnadsprov - Hunden ska kunna hämta föremål och hoppa över hinder
  • Freestyle
  • Svampsök –  en rolig träning och utmärkt aktivering för alla hundar
  • Vallhundsprov
  • Treibball
  • Utställning

Lär dig hur du marknadsför kosttillskott

Oavsett om man säljer Coca Cola, Volvo eller vitaminer så vill man som företag berätta om produkten eller tjänsten som man erbjuder på olika sätt. Det finns lagar och riktinjer för hur man får går till väga.  Gällande marknadsföring av livsmedel, dit kosttillskott som Original Silicea och GLYC räknas, är lagstiftningen komplicerad. 

– Vi vill att alla som säljer egenvårdsprodukter ska ha tillräckligt med kunskap för att kunna skapa bra och säljande reklam som också är trovärdig och korrekt. Det vinner alla, både reklammakare, PR-konsulter, producenter och leverantörer på, säger Mats Nilsson, vd för branschföreningen Svensk Egenvård.

Branschföreningen Svensk Egenvård har tagit fram en handbok med översikt av de lagar samt regler tips på vad man bör tänka på när man arbetar med budskap och marknadsföring, reklam- och pr-kampanj kring ett kosttillskott.
Vill du veta mer eller få ex av boken “Att marknadsföra egenvårdsprodukter  så klicka här.

Klimakteriebesvären är överdrivna

När vi tänker på klimakteriet så är det vallningar, svettningar och humörförändringar till det negativa som kommer upp. Hemska bilder på hur man vaknar flera gånger per natt i svettiga lakan, man blir nerstämd och deprimerad, går upp i vikt och sexlivet påverkas också till det negativa.  Du kan komma in i klimakteriet så tidigt som vid 35 års ålder om du har otur men oftast är den mellan 45-55 år. Men enligt Agnes Wold, överläkare och professor vid Sahlgrenska akademin i Göteborg, så överdrivs besvären något fruktansvärt.  En studie som startade 1968 och omfattande 1462 kvinnor i åldrarna 38, 46, 50, 54 och 60 år visar att kvinnor oftast mår bättre under klimakterieperioden.

Må bättre

5 Fördelar med klimakterieperioden

1. Du mår bättre psykiskt, visar omfattande studier.

2. Slipper mens en gång per månad

3. Du behöver inte oroa dig för att bli gravid.

4. Sexlivet blir bättre, eftersom man har mer erfarenhet och vet vad man vill ha.

5. Du har äntligen tid för dig själv, eventuella barn är utflugna och du behöver troligen inte överprestera på jobbet längre.

 

Är du en av de som mår dåligt så prata med din gynekolog och testa gärna en Ladycare där studier visar att 7 av 10 får lindring av sina klimakteriebesvär.

En liten ordlista på förkortningar som EFSA och WADA

När vi läser studier, rapporter och andra underlag som berör vårt regelverk kring kosttillskott, växtbaserade läkemedel och läkemedel så stöter vi ofta på förkortningar och inte alla känner man till eller så vill man veta mer. Här kommer en lista som absolut kan fyllas på med förtydliganden och länkar.

Tabletter

ANS EFSAs panel för livsmedelstillsatser och källor för näringsämnen som tillsätts till livsmedel (The Panel on Food Addtivies and Nutrient Sources added to Food)

ANSES Den franska myndigheten för livsmedel, miljö, arbetshälsa och säkerhet (Agence nationale de sécurité sanitaire
de l’alimentation, de l’environnement et du travail)

EFSA Europeiska livsmedelsmyndigheten (European Food Safety Authority)

Hälsopåståenden

ENVI Utskott i Europaparlamentet som behandlar miljöfrågor (Environment, public health and food safety)

FeNIL Spaniens nationella mejerigrupp (Federación Nacional de Industrias Lácteas)

IADSA International Alliance of Dietary/Food Supplement Association

NDA EFSAs panel för nutrition, dietik och allergener som bl.a. utvärderar hälsopåståenden (The Panel on Dietetic Products, Nutrition and Allergies)

SKL Sveriges kommuner och landsting

TLV Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket

WADA World Anti-Doping Agency

Läkemdelelsverket

LRQA Certifiering och verifiering av ledningssystem

Svensk Egenvård

 

 

 

Topp 5 av kändisarnas fina flätfrisyrer

Flätor är den ultimata sommarfrisyren men vissa kvinnor drar sig ibland för dem eftersom de är oroliga att de ska se barnsligt ut.
Ta lite inspiration från kändisar nedan som bär sina vackra flätor med stil.

  1.  Diane Kruger: En enda fläta åt sidan är sexig och ståtlig.  Dianes stylist startade flätan bakom öronen, skapa en grekisk ”gudinna” effekt. Passar både till fest och på stranden.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Rachel Bilson: Två små flätor på varje sida är perfekt look för en fika med vännerna en ledig dag. En stor fördel är att det endast tar några minuter att fixa.

 

3.  Jessica Alba: Flätor i en vacker håruppsättning blir genast väldigt rojalistiskt. Jessicas vackra håruppsättning är ett perfekt exempel på stilrena flätor.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4. Jennifer Aniston:  Helt underbar och söt fläta. Jens stylist gjorde detta precis rätt genom att göra flätan subtil och lite lös. Mycket chic och boho.

 

 

 

 

 

 

 

 

5. Rachel Zoe: Såå läckert – håret är flätat horisontellt över bakhuvudet att sedan uppsatt i en fin tofs. Vackert, vackert vackert.