Oro, nervositet och stress sätter sig ofta i magen. Med illamående, halsbränna, gaser och diarré som besvär. Det finns mycket du kan göra själv som kan lindra problemen vid stressmage. Vi delar med oss av tio tips!

1. Stressa ner

Lättare sagt än gjort, och kanske inte alls så enkelt. Men har du återkommande magproblem kopplat till en stressad livsstil är det nödvändigt att se över dina levnadsvanor. Här kan du läsa mer om stress, och tips för en bättre arbetsmiljö på jobbet.

2. Se över kosten

Vad du äter påverkar symtomen vid stressmage. Och vissa saker kan vara bra att undvika. Exempelvis kan kaffe, alkohol, citrusfrukter, fet mat och lök förvärra besvären.

3…och sömnrutinerna!

Sömnbrist sätter sig på hela ditt välbefinnande, så också på magen – prioritera sömnen. Ett tips för bättre sömn är också att försöka låta bli att kolla på mobilen eller paddan i sängen.

4. Ät långsamt

En snabb lunch vid skrivbordet kan kanske kännas effektivt i stressade perioder – men för magen är det mindre effektivt. Oftast med sura uppstötningar och orolig mage som påföljd. Ta dig tid för att äta, tugga långsamt och njut av maten. Det vinner både din mage och ditt övriga välmående på, vilket gör att du kommer orka prestera bättre i det långa loppet.

5. Hur sitter du vid skrivbordet?

En vanlig position under stress är att sitta framåtlutad. Något som inte din mage mår så bra av när tarmarna ska jobba. Glöm inte att sträcka på dig och försöka sitta rak i ryggen när du jobbar.

6. Fibrer är bra, men mindre bra vid stressmage

En hård och trög mage behöver ofta fibrer för att kunna arbeta normalt. Men det kan vara värt att dra ner på fibrerna under stress, eftersom magen redan är i uppror.

7. Träna

Motion är positivt för magens funktion, försök att röra på dig varje dag!

8. Tänk på andningen

Under stress är det lätt att andas häftigt och snabbt, högt upp i bröstet. Påminn dig själv om andningen! Ta djupa andetag, och andas med magen. Mindfullness och yoga är effektiva metoder för att få kontroll över andningen, och är bra för välbefinnandet.

9. Toalettvanorna

Det är viktigt att tömma tarmen regelbundet. Och självklart aldrig bra att hålla sig eller på ett eller annat stressa sig igenom toalettbesöket. Ta dig tid att tömma tarmen när du behöver – även när du har en fullspäckad dag på jobbet.

10. Egenvårdsmedel för stressad tarm

Prova Silicea Mag-Tarm Gel! Silicea mag-tarm är en medicinteknisk produkt som är effektiv vid behandling av IBS-relaterade besvär som t.ex gaser, upplåshet och diarré, men hjälper också vid halsbränna. Här kan du läsa mer!

Läs också:
Var fjärde kvinna lider av stressmage
Jobbet stressar mer kvinnor än män

Silicea Logo

Pin It on Pinterest