Hemligheten bakom en välmående hy, behöver det verkligen vara så svårt? Självklart inte! Här är elva saker du ska tänka på i vardagen, för en naturligt vacker och frisk hud.

1. Drick vatten

Många av oss dricker alldeles för lite vatten. 1,5 till 2 liter vätska, eller 6 till 8 glas, rekommenderas varje dag, varav minst 1,5 liter vatten. Drick gärna också grönt te. Det innehåller rikligt med antioxidanter.

2. Motionera regelbundet

Glöm inte motionen. Det gör att du får ökad blodcirkulation i huden. Hitta en träningsform som passar dig!

3. Rengör mobiltelefonen

Har du tänkt på hur mycket bakterier som fastnar på telefonen varje gång du använder den? Bakterierna förs vidare till kinden när du pratar i luren. Undvik finnar och bakterier i småsår genom att rengöra mobiltelefonen med jämna mellanrum.

4. …Och glöm inte att tvätta sminkborstarna

Glömmer du också att rengöra sminkborstarna? Det är lätt hänt. Men här samlas också ordentligt med bakterier. Upplever du mer plitor/finnar i ansiktet än vanligt kan ett djupdyk ner i sminkväskan vara en bra början. Rengör sminkborstarna med lite diskmedel och släng produkter som passerat bäst före datum.

5. Stressa ner

Skönhet börjar inifrån. Stresshormonet kortisol bryter ner kollagen – hudens bindväv – och stressad hud blir både röd, irriterad och ger upphov till klåda. Att bryta mönster kan vara svårt. En bra början kan vara en sådan enkel sak som att skölja händerna i varmt vatten en stund, det får hjärnan att slappna av. Eller varför inte ett varmt bad? Det ökar cirkulationen i huden.

Läs mer: Hur stress kan påverka kroppen 

6. Ät en välbalanserad kost

En varierad och välbalanserad kost är en självklarhet för en naturligt vacker hud. Nyttiga fetter som finns i bland annat avokado, och nötter är bra för huden. Lax, olivolja och färgstark mat – som jordgubbar och ruccola – är exempel på andra bra födoämnen. Ibland kan också ett kosttillskott behövas för att hjälpa kollagenproduktionen på traven. Visste du till exempel att kiseldioxid är en av de största komponenterna i kollagen?

Läs också: Topp 7 – maten som ger dig ett finare hår

7. Se över dina sovrutiner

Mycket kan vi tydligen göra fel när vi ska sova. 7 timmars sömn är att rekommendera för att huden ska kunna återhämta sig under natten. Sova på rygg har också visats vänligare för huden, då sovandet på sidan lättare kan ge rynkor av pressandet mot kudden. Att sova med två kuddar istället för en är ett annat sätt att undvika svullna och plufsiga ögon på morgonen. Genom att sova i ett högre läge minskar du nämligen vätskeansamlingar runt ögonen. Och sist men inte minst – skippa telefonen och paddan i sängen. Inte bara ger det sömnrubbningar – strålningen är såklart också dålig för huden.

8. Fimpa cigaretterna

Det är ingen nyhet att rökning är dåligt för huden (och resten av kroppen) men värt att nämnas igen, och igen: cigaretter får din hud att åldras. Den blir både rynkig och grå!

9. Dra ner på socker, vitt mjöl och alkohol.

Socker och vitt mjöl kan ge upphov till akne, likaså göra den värre. Alkohol gör huden flammig och röd.

10. Datorhy? Tillför mycket fukt.

Visste du att mycket datoranvändning torkar ut huden? Använd en dagkräm med mycket fukt och komplettera med solskydd i dagkrämen. Solskydd skyddar inte bara huden mot solen, utan även mot datorns strålning.

11. Rengör huden rätt

Tvätta med ljummet vatten för att inte irritera huden. Ansiktspeeling tar bort döda hudceller, men se till att skrubba lagom. Inte för ofta – en gång i veckan brukar rekommenderas – och inte för hårt. Använd också en separat handduk när du torkar av ansiktet, för att undvika bakterier.

Silicea Logo

Pin It on Pinterest